onsdag 5 januari 2011

Vårt bröllopsmaterial

Fick nyligen veta att mina småkusiners mamma är nyförlovad och ska gifta sig så småningom. Jättekul! Det fick mig att tänka på att jag skulle lägga upp vårt material här på bloggen, som vi konstruerade och använde oss utav till vårt fantastiska bröllop. Det är verkligen sååå mycket mer planering än man någonsin kan föreställa sig med ett bröllop! Jag önskar att jag hade hittat någon liknande hjälp som den jag kommer lägga ut här, när vi var i planeringsstadiet. Det hade verkligen underlättat! Visst googlade jag runt en hel del och hittade en hel bra sidor, bloggar och tidningar men inget så här detaljerat med bilder och så...Så därför ska ni som nu går i giftasplaner eller drömmer om ett bröllop inom en snar framtid få den hjälpen på traven utav mig här! Inte alls säkert att denna planering som vi hade passar just ert bröllop men förhoppningsvis kan ni få lite inspiration och plocka godbitarna :).





Mina 5 bästa tips på vad ni ska tänka på när ni börjar planera:

1. Gör en planeringskalender som har dessa rubriker... Finns liknande sådana på bl.a. Bröllopstorget.
-vad ska göras?
-när ska det göras?
-vem är ansvarig för att det görs?
-status
-anteckningar

2. Utse en toastmaster och en värdinna som kan vara din högra hand och som du kan bolla idéer med under resans gång.

3. Boka alla leveranser i god tid och dubbelkolla alltid en extra gång så att ärendet utförs på rätt sätt. Ring och tjata på dem och var tydlig i dina instruktioner! Ställ frågor till leverantörena, som får dem att bevisa för dig att de verkligen har förstått vad som gäller.

4. Anordna ca. 3 st gemensamma möten med alla personer som är inblandade och som har en viktig uppgift på själva bröllopsdagen, en sk "Innersta grupp". I vår innersta grupp ingick vår toastmaster, värdinna, tärna, marsalk. Denna" innersta grupp"  träffas tillsammans med brudparet och ngn utav brudens och/eller brudgummens föräldrar ett par ggr under resans gång och sedan en sista gång några dagar el ngn v. innan bröllopet. På så sätt får alla en överblick i vad alla har för uppgifter och när de ska utföras, . Det gör även att gruppen sammansvetsas och att alla känner sig delaktiga och viktiga för brudparet, och att brudparet känner sig lugna och trygga. 

5. Gör ett körschema som alla personerna i den "innersta gruppen" får ett exemplar av under er sista gemensamma träff som förslagsvis äger rum några dagar innan brölloppet, då ni går igenom uppgifterna, fokuserar och laddar tillsammans! På körschemat ska det framgå vem som gör vad och när under själva bröllopsdagen. Det ska även framgå vad bröllopsparet gör och var de befinner sig då. Det ska även finnas med en telefonlista men namn och telnr till alla leverantörer och viktiga personer, så att toastmaster el värdinna kan vara ansvarig för att kontakta vid ev. strul. 

Lycka till!


PS. Maila mig gärna här om ni har några frågor eller om ni vill ha fler tips och råd gällande ert bröllop, så hjälper jag mer än gärna till!



Detta arbetsmaterial använde vi oss utav och innefattar inbjudningskort, vigselprogram, festprogram och körschema.


Inbjudningskorten, som min mamma gjorde med lite av min hjälp.


Vigselprogram, som vi själva gjorde.





Festprogrammet, vars utsida vi beställde från Calligraphen, och sedan fyllde med innehåll som vi själva gjort. Vi beställde även placeringskorten från Calligraphen och är mycket nöjda med dem som leverantörer.














Körschemat, som vi gjorde själva.










Inga kommentarer: