torsdag 6 januari 2011

Strikt LCHF funkar inte för mig!

Som ni tidigare läst här på bloggen så har jag haft konstant molande huvudvärk och känt mig allmänt långsam i knoppen sedan jag började med lchf. Idag bestämde jag mig att ge upp tron om att huvudvärken ska ge med sig och införde lite långsamma kolhydrater i min kost igen. Trots att blodsockret legat väldigt bra med lchf så tycker jag verkligen inte att det är värt det att ha konstant huvudvärk och känna mig borta och långsam i huvudet. Väldigt obehaglig känsla som jag idag till slut fick nog av! Jag kommer framöver att äta en lite mindre strikt lchf istället, som innefattar lite mindre fett och lite mer långsamma kolhydrater. Jag kände mig direkt mycket piggare i knoppen när jag fick i mig lite råris till lunchen idag. Grymt skön känsla! Jag kommer fortsätta med att äta så mycket ekologiska varor jag kan och även äta ganska mycket av det ekologiska kokosfettet jag beställde på lchf shopen på nätet. Kokosfett sägs ju inte lagras lika lätt i fettdepåerna som mättat och fleromättat fett. Men jag tror att den bästa kombon är 1/3 kokosfett, 1/3 mättat fett och 1/3 omättat fett. Så kommer jag att försöka kombinera mitt fettintag framöver iallafall.

Intressant ändå att jag har provkört en strikt lch i ca. 1 månad nu och fått reda på hur den påverkar just min kropp, vad som blev bättre och vad som blev sämre. Det kan också nämnas att jag inte gått ner något i vikt med den här dieten utan hållit mig på ungefär samma eller kanske tom gått upp 1 kg. Jag väger mig aldrig så jag kan inte säga exakt men det känns på kläderna som att jag kan ha gått upp något. Synd att jag inte stod ut med dieten tillräckligt länge för att se vad som hände med mina blodvärden. Hade varit mycket intressant att se om det onda kolesterolet (LDL) hade ökat. Men jag ska träffa min diabetessköterska om ett par veckor så då får jag ändå se vad det ökade intaget av de olika fetterna har för påverkan på blodet. För även om jag inte äter en strikt lchf längre så äter jag ju ändå mer fett än med GI kosten som jag ätit tidigare i många år och haft bra blodvärden med men lite sämre glukosvärden.

Av blodsockervärdena att döma idag efter att ha dragit ner en aning på fettet i kosten och infört lite mer långsamma kolhydrater så har det inte gjort någon skillnad alls. Värden har legat runt 5-7 mmol hela dagen. Lika bra är att jag känner mig alert och fokuserad igen. Kanske är det ändå så att hjärnan behöver en viss mängd kolhydrater eller rättare sagt mängd glukos för att fungera normalt. Det är säkert väldigt individuellt som mycket annat gällande kost och träning, men i mitt fall verkar det helt klart vara så!

Inga kommentarer: