fredag 7 januari 2011

Gräddigt saffransråris med lammfärs och morötter!

Här kommer dagens mosmat som jag lagade till Leah. Jag hade ett pkt saffran kvar sedan julen och tänkte att jag skulle använda upp det och ge Leah en helt ny smakupplevelse. Saffransrätten blev helt otroligt god, så ni bara måste prova den!

Här kommer bilderna och receptet...

Detta behöver du:

Rapsolja, romansallad, saffran, morötter, kokosfett, råris, lammfärs...












...och grädde.















Gräddigt saffransråris med lammfärs och morötter


(ca. 10 portioner á 2 dl/port)


8 dl färdigkokt eko (ekologisk) råris
400 g eko lammfärs
5 st eko morötter
1/3 pkt romansallad
2 msk eko kokosfett
2 msk eko rapsolja
1 pkt saffran
3/4 dl eko grädde


Gör så här:

Börja med att koka råriset tillsammans med saffranet och 1 msk rapsolja.












Koka sedan lammfärsen i en kastull samtidigt som du ångkokar de hackade morötterna i en annan kastrull. Om lammfärsen är tinad kokas den i ca. 10 min, morötterna i ca. 15 min.












Hacka romansalladen.

Blanda alla ingredienserna i mixerna ock kör! Om ditt barn är över 6 månde och du vill att de ska äta lite bitar kan du istället mixa alla ingredienserna utom råriset.

Blanda de mixade ingredienserna med råriset i en stor skål.

Lägg upp mosmaten i 10 st burkar som går att försluta bra, så att du kan frysa in dem.

Tips: 
Den här rätten blir lika god om du byter ut lammfärsen mot laxen! Du kan med fördel göra ena hälften av rätterna med lammfärs och den andra hälften med lax. Då får du 5 st smarriga fiskrätter och 5 st smarriga kötträtter :).



PS 1. Hör GÄRNA av dig till mig om du har några frågor gällande proportioner eller något annat kring vad man ska tänka på när man lagar mosmat till sina underbara barn. Du kan kommentera och maila här på bloggen!

PS 2. Jag försöker använda så mycket ekologiska produkter som möjligt i mina recept men du kan givetvis göra dessa recept utan att använda ekologiskt också. Vissa varor kanske kan vara svåra att få tag på i vanliga butiker även om utbudet där bli bättre och bättre. Det ekologiska kokosfettet som ni ser på bilden har jag beställt på nätet. Det är bara googla på det så hittar du flera olika leverantörer. Det går givetvis bra att använda vanligt SMÖR också.



Lycka till!

2 kommentarer:

Helena sa...

Jag suger i mig dina recept.. har precis börjat ge freja fisk och kyckling, men har inte testat andra ingredienser som grädde eller sallad å så. Hon har ju bara fått rotsaker och rotgrönsaker. Alltså, potatis, sötpotatis, ja och allt sånt man kan hitta. När kan man börja med grädde och andra mejeriprodukter. Vilka kryddor är bra att börja med?

Pernilla sa...

Härligt vännen! Testa med örtktyddor som inte innehåller varken socker eller salt. Antingen färska eller torkade. Lite mejeriprodukter kan du börja ha i maten från 6 mån. Lite till gröten, lite i smoothi eller lite i maten. Men de ska helst inte dricka ren mjölk förrän vid 1 års åldern. Kram