onsdag 19 januari 2011

Pigg och stark igen!!!

Igår vände det äntligen, hela dagen kände mig piggare och starkare. Känslan har hållit i sig även idag :). Jag känner i hela kroppen att det har vänt nu och att jag har återfått en stor del av mina förlorade energidepåer. Jag behövde tydligen komma bort från hemmet och får lite egentid samt lugn och ro i ett dygn. För enda sedan jag kom hem från Örebro i måndags har jag mått mycket bättre. Jag köpte även kosttillskottet Arctic root på apoteket som är ett växtbaserat läkemedel mot svaghetskänsla och trötthet. Har även börjat åta b-vitaminer dagligen. Allt dett i kobination med att jag och Erik bestämde oss för att lägga ner alla pågående projekt förutom Leahs dop/kalas har fått mig att känna mig starkare. Det har varit hemskt jobbigt de senaste veckorna att känna den här enorma trötthetskänsla i kroppen samt att ha haft hjärtklappning lite då och då. Jag blev lite orolig där ett ta och tänkte ju gå och göra en undersökning på vårdcentralen. Men min husläkare och jag ringde om varandra i måndags och sedan vände det ju och då såg jag ingen anledning att gå dit. Jag hade ändå på känn att detta var min kropps sätt att säga till att jag har gått ut lite för hårt och att jag själv måste göra en del åtgärder för att det ska bli bättre. Vilket det också blivit sedan jag gjord det, så det kanske var meningen att det skulle vända och att jag inte skulle behöva gå till farbror doktorn. Att analysera och göra aktiva och medvetna val i jobbiga situationer är inte alltid helt enkelt men väldigt välbehövligt! Hoppas nu bara att min energinivå stannar här upp och att jag fortsätter att känna mig stark och pigg nu när vi snart går mot vår. Jag har bestämt mig för att fortsätta ta det lugnt utan projekt ända tills sommaren, oavsett hur trött eller pigg jag kommer att känna mig! Det enda som jag har i kalendern framöver är dopet/kalaset samt att jag och Carro ska träffas lite sporadiskt och skriva rent recepten till vår mosbok. Project mosboken har inget slutdatum ännu så vi känner därför ingen direkt stress med den. Det arbetet får ta den tid det tar och eftersom både jag och Carro kommer att vara föräldralediga hela 2011 så hinns det nog med :).

Angående min kosthållning så fortsätter jag med en modifierad GI och LCHF kombo. Nej, jag vet inte vad jag ska kalla min diet egentligen men den består  i alla fall av en liten mängd långsamma kolhydrater, normal mängd protein och en normal mängd olika fetter så som mättat, omättat och kokosfett. Nästan inget socker alls förutom det lilla som finns i mörk 90 % choklad. Jag äter även en hel del functional food som sägs ha hälsobringande effekter på kroppen, så som vitlök, ingefära, broccoli, blåbär, alger mm. Jag har även minimerat intaget av mjölkprodukter eftersom vissa studier visar att det inte ska vara så bra för kroppen. Vet inte om det stämmer men jag ska prova och se hur jag känner mig...

Jag fortätter att gå mina promenader 5-6 ggr/v. samt träna på gymmet 2 ggr/v. Jag är van att äta hälsosamt och träna mycket så den här kosthållningen är inte ngt problem för mig. Det känns inte som ngn uppoffring, snarare tvärtom, att jag istället tycket att den ger mig så mycket i form av en jämn och god blodsockerkurva, mer energi och en känsla av välmående i kroppen.  Det ska tilläggas att jag ÄÄÄÄÄÄlskar att njuta av god mat men för mig betyder inte det onyttig mat, utan istället en väl tillagad och hälsosam mat gjord på mestadels ekologiska goda råvaror och mycket kärlek. Nu har jag som sagt haft en svacka den senaste månaden där inte ens god kosthållning hjälpt men det har berott mestadels på stress. Så med den här kombinationen av god kosthållning och motion samt en lugnare tillvaro i övrigt ska det nog bli ordning på torpet...hoppas jag!


Våra fantastiska sötisar stod i hallen och väntade på oss när vi kom för att hämta dem i måndags hos farmor och farfar. Så sött! Erik hade ringt till Anita och sagt att vi skulle vara framme om ca. 15 minuter. Då hade de förväntansfullt velat stå vid fönstret och titta ut och vänta... När vi äntligen kom fram var de sååå glada över att se oss:). Det var underbart att mötas av dem! De hade haft det jättebra och hunnit med både pulkåkning, brödbakning och en massa annat skoj på bara ett dygn :). Underbart att de trivs så otroligt bra både med sina far- och morföräldrar!

Inga kommentarer: