lördag 29 januari 2011

Junibacken

Idag har hela familjen varit på Junibacken. Vi fullständigt älskar det stället! Tänk att få kliva in i Astrid Lindgrens underbara värld med sina barn och ge dem lite utan den rikedom som våra föräldrar gav oss genom hennes berättelser. Minnena från min egen barndom med mamma och pappa som läser Astrids sagor för oss kommer snabbt tillbaka och när vi sitter där i sagotåget med våra underbara barn i knät och lyssnar till hennes fantastiska berättarröst så känner jag mig fullkomligt avslappnad i hela kroppen och bara njuter av lugnet och nuet. En härlig stund! Jag älskar Astrids röst och kommer ihåg att vi under flera tillfällen på vilan på några utav de förskolor jag jobbat under åren, lyssnat på Astrid Lidgrens beräöttelser för att få barnen att somna. Under ett flertal tillfällen somnade jag själv på vilan tillsammans med barnen när Astrid berättade om Madicken. Åh, jag vill se de där filmatiseringarna som gjorts om Madicken, bröderna Lejonhjärta,  Ronja, Karlsson på taket mm. nu!!!  I just love them! Ett bevis på att hennes berättelser är bland de största barnberättelser av alla är att det inte går att välja en eller ens två eller tre av hennes berättelser som är de absolut bästa, för ALLA är precis lika bra :). Vilken skatt, vilken rikedom för våra barn att få börja ta del av dem också!

Här kommer lite bilder från vår härliga dag på junibacken. Av bilderna att döma så förstår ni varför jag vill ha en systemkamera va ;).



Leah är snabb som en vessla när hon ser något som hon vill ha. Plötsligt blev den här sytråden ledig och då tog hon den direkt! Smart som hon är använde hon den som en gåstol :),

Orädd som han är kastar han sig utför rutchkanan! Det är svårt att fånga honom på bild för han är snabb som blixten ;).





Hugo och Leah ringer till mormor och morfar och farmor och farfar :).

Dags för lunch! Hugo fick välja mellan köttbullar och mos och pannkakor med grädde. Gissa vad han tog ;). Pannkakor med grädde såklart!









Leah i Djungeln.


Hugo i Djungeln.
Hugo hade fortfarande spring i benen och ville leka mera. DEt enda som fick honom att sitta still en stund var Alfons, favoritboken nr. 1. Han vill höra den varje kväll och helst flera gånger innan läggdags :).


Leah var trött och belåten efter dagen och passade på att vila lite i sagohörnan.

Inga kommentarer: