måndag 10 januari 2011

1,2,3,4,5...6

Hugo har lärt sig att räkna till sex nu :). Han är så himla duktig. Jag är såååå stolt över min lilla kille! För ett par veckor sedan så hörde jag helt plötsligt hur han räknade till fem bara sådär av sig självt. Utan att vi hade aktivt tränat på det speciellt mycket... Vi har räknat till tre en del men jag har inte hört honom räkna själv så mycket... Han har sagt mest 1...2 och inget mer och så helt plötsligt kunde han räkna till 5! Han är så rolig för när jag frågade honom vid ett senare tillfälle om han kunde räkna till fem så gjorde han det, och så frågade jag sedan vad som kommer efter fyra för att se om han har en djupare förståelse för räknesättet. Då säger han 5 pengar :). Sedan frågar jag vad som kommer efter 2, och då svarar han 3 pengar. Underbart! I dagarna så har jag försökt att öka på inlärningen med siffror genom att lära honom att efter 5 kommer 6. Behövde bara säga det en gång så satt det sedan, så nu räknar han till 6 :). Då blir nästa utmaning 7 då...

För någon vecka sedan tappade jag Hugos vante på väg från affären och hem. Jag hade som vanligt vagnen fullt lastad med båda barnen, kläder från förskolan och matkassorna. Det var rätt milt ute så jag hade lagt Hugos handskar på vagnen bland allt annat. Det var sjukt mycket snö så det gick knappt att ta sig fram, och någonstans på vägen måste handsken ha trillat av vagnen. Den guppade så mycket hit och dit pga all snö så jag hade fullt sjå att ta i med alla krafter för att ens få vagnen att rulla! Hur som helst så har jag och Hugo sedan dess pratat om att vi måste ha tappat handsken på vägen alternativt inne på Ica Maxi. I förrgår så gick vi till Ica Maxi för att fråga om de hade hittat den. De hade de tyvärr inte... Då berättade jag för Hugo att vi måste titta extra noga på vägen hem från affären om vi kanske kunde hitta handsken där ist. Han var med på noterna och sa... Hugo titta efter vanten mamma. På vägen hem mitt i all snökaos som det var då också så hör jag hur Hugo säger...Där handsken mamma!!! Jag tittar upp och ser en svart POP handske titta fram under all snö ovanpå en papperskorg ungefär på hälften av vägen mellan Ica Maxi och vårt hem. Jag förstod direkt att det var Hugos och mycket riktigt stod det hans namn i den. Han är helt fenomenal! Han är så otroligt observant att det är helt makalöst! Den egenskapen måste jag erkänna att han har ärvt efter Erik för han är precis likadan. Men Hugo är nog snäppet värre för det finns nästan inget som undgår honom! Han överraskar mig ständigt med den här typen av händelser :). Han har en otroligt djup förståelse för det mesta trots sin ringa ålder...

Inga kommentarer: