onsdag 5 januari 2011

Vad ska jag bli när jag blir stor?

Nuförtiden funderar jag en hel del på vad jag ska bli när jag blir stor eller vad jag jag ska jobba med efter föräldrarledigheten om man vill uttrycka det så. Det är inte det att jag inte lever i nuet och njuter av att fortfarande vara mammaledig för det gör jag verkligen... Fortfarande efter snart 3 år :). Men faktum kvarstår ju att jag måste ha ett jobb efter att den här härliga men också krävande tidsepoken i mitt liv är slut... Snyft... Nä, det är klart att en del av mig är sugen och hungrig på att komma ut i arbetslivet igen. Men eftersom jag inte har någon fast anställning att återgå till så är frågan vad jag ska göra. Jag är kluven... Jag är ju utbildad idrottslärare men har jobbatsom förskollärare sedan utbildningens slut 2005 och har trivts förhållandevis bra med det. men nu är en stor del utav mig väldigt sugen på att göra något helt annat!

Så vad ska jag söka för jobb isf? Vad är jag bra på? Vad har jag för styrkor och kvaliteter?
Hm..låt se... Jag brinner ju ändå för det hör med småbarn och jag är väldigt bra på och med småbarn. Jag går igång på att prata om barns förmågor och utvecklingsmöjligheter och hur man bäst uppfostrar och ger dem trygghet och kärlek. Jag älskar att prata barn och ge kompisar tips och råd när de har det jobbigt med sina egna små troll. Visst har jag det också jobbigt med mina små emellanåt men det har vi alla från och till. Men jag har bra tålamod me de små liven och ser tjusningen och utmaningen i att vara med och påverka och utveckla deras inlärning och självkänsla. På min möhippa kom jag vid ngt tillfälle under middagen osökt in på ämnet barn och trots att det var min möhippa så gick jag igång och hade en massa åsikter, tips och råd i ämnet i fråga. Min kompis Helena som var där då sade att jag borde jobba som någon sådan här expertkommentator i barnfrågor :). Jag säger inte att jag är bättre än någon annan mamma för det finns såååå många fantastiska mammor där ute som är bra sitt sätt och förmodligen oftast bäst på sina egna barn. Oftast sitter föräldrarna på svaren och lösningarna kring barnen själva, de behöver bara en putt i rätt riktning! Jag ger dem gärna det och brinner för dessa frågor! Jag tryggas av det precis som någon annan som är intresserad av datorer triggas av olika datakoder och lösningar inom det. Jag älskar att lyssna på P4
Knattetimmen med experterna Loise Hallin och Malin Alfven. Det är verkligen värdens bästa
frågeprogram! Har lyssnat på de flesta inspelade program på podradion :). Säger en del om mitt intresse...

Men å andra sidan är jag som jag tidigare nämnde sugen på att jobba med något helt annat. Jag är också bra på att fixa, ordna och styra upp saker. jag kan nog vara en bra ledare för en mindre grupp människor. Jag gillar att styra, få andra med mig, delegera och få saker gjort... Sedan vet jag ibte riktigt inom vilket område jag skulle kunna tänkas använda de egenskaperna men det kanske inte spelar så stor roll... Jag kanske kan använda dessa egenskaper inom många områden? Ett drömjobb för mig vore att vara någons assistent inom bröllopskordinatorindustrin eller modeindustrin... Att få vara en "doer" och få saker gjort på ett pedagogiskt sätt och vara någons högra hand, men även ges utrymme för egna idéer och intiativtagande. Och kanske på sikt vara någon annans ledare och själv ansvarig för en grupp människor och uppgifter... Men när det väl kommer till att söka jobb som jag inte har utbildning eller yrkeserfarenhet från blir jag typiskt "tjejig" och osäker... Då tänker jag... Nä, det där skulle nog inte jag klara av och varför skulle de välja mig som inte har den utbildningen eller erfarenheten...? Dumt
men sant... Att jag tänker så alltså...

Drömmer också att tjäna pengar på mitt skrivande och bloggande :).

Tja, det var lite tankar från mitt innersta rum gällande jobb och framtidsutsikter på den fronten...

PS! Hör av er om ni har något passande jobb att erbjuda mig framöver ;)

Inga kommentarer: